XX sesja rady miejskiej odbyła się w zeszły czwartek. W większej części radni głosowali nad przyjęciem sprawozdań z działalności instytucji gminnych. Mimo tego pojawiło się kilka wątków wartych poruszenia.
1. Spór pomiędzy gminą Prudnik i Lubrza.
W dużym skrócie: prawie 25 lat temu przygotowano plan zagospodarowania miasta Prudnik. Jednak przy projekcie popełniono błąd, ponieważ do gminy Prudnik włączono ciepłownie ZEC-u, która znajduje się na terenie gminy Lubrza. Przez następne lata nikt błędu nie zauważył, aż do 2015 r. kiedy to urzędnicy z Lubrzy go wyłapali. Sprawa trafiła do Sądu Administracyjnego, który ostatecznie wydał wyrok o uchylenie planu zagospodarowania tylko w części spornej.
O sprawie pisało NTO:
http://www.nto.pl/
Przy tej okazji doszło do dyskusji pomiędzy radnym Julianem Serafinem a burmistrzem. Radny chciał zaprosić wójta Mariusza Kozaczka, by ten mógł odpowiedzieć radzie na pytania odnośnie biogazowni i ostatniego sporu. Franciszkowi Fejdychowi taka sugestia się nie spodobała i odpowiedział:
“Po raz kolejny panie radny powtórzę, że tutaj nie ma miejsca na tego typu spotkania, bo państwo nie macie żadnego władztwa nad wójtem Lubrzy i nie ma żadnych podstaw prawnych, żeby wójt Lubrzy, jako samorząd odpowiadał na pytania, bądź dyskutował z radą gminy na temat swoich decyzji, więc nie wiem, co kieruję panem radnym, ale nadal podkreślam: strońmy od pewnych rzeczy, które tak naprawdę nie są do końca zgodne z prawem.”
Zastanawiamy się, jakie przepisy prawa zabraniają wójtom i innym szefom jednostek samorządowych występować przed radą miejską. Szczególnie dziwne brzmi tłumaczenie burmistrza, skoro na tej samej radzie, chwilę później na pytania radnych odpowiadał członek zarządu powiatu prudnickiego Józef Skiba Emotikon smile
2. Rozmowy z Arivvą
Franciszek Fejdych spotkał się dyrektorem Arrivy, która jest operatorem prudnickiego dworca, obsługuję także komunikację miejską i inne przewozy. Spotkanie miało dwa główne tematy. Pierwszy dotyczył nowe ustawy, która wejdzie w życie w 2017 r. Będzie ona zmieniała zasady organizowania komunikacji miejskiej i innych przejazdów. Za rok samorządy, które będą organizatorem takich przejazdów, będą musiały pokryć część kosztów operatorom, którym takie przejazdy zlecą. Ustawa zakłada zwrot ulg ustawowych oraz kosztów obsługi linii użytecznych, ale nierentowych.
Drugim tematem był stan dworca PKS. Arivva zobowiązała się do poprawy jego wyglądu. W zmiana miasto wystąpi do GDDKiA o zakaz zatrzymywania się autobusów prywatnych przewoźników na przystankach komunikacji miejskiej. Będzie to oznaczała, że przewoźnicy wrócą na dworzec i będą płacili Arivvie za możliwość jego użytkowania.
3. Wraca temat przejęcie dworca kolejowego przez miasto.
PKP nie ma zamiaru remontować budynku dworca czy inwestować w teren wokół niego. Przejęcie przez samorząd wydaje się dobrym wyjściem z tej sytuacji. Miejmy jednak nadzieję, że miasto ma konkretny pomysł na zagospodarowanie dworca, który powinien być wizytówką miasta.
Pamiętajcie, że z każdej rady odbywają się transmisje, które są później archiwizowane na kanale YT. Zachęcamy do oglądania, oceniania pracy burmistrza i rady miejskiej. Sami wyciągajcie wnioski!